splash image

Je doelgroep in het vizier

Door Damelza Visser, Online Marketeer Reyez!
Leestijd: circa 4 minuten

Ondanks dat de online platformen - en met name Meta - de targetingopties recent aangescherpt hebben, is targeting nog zeker geen verleden tijd. We targeten, filteren, segmenteren, extraheren, optimaliseren; het is net je meest sublieme kop koffie, maar dan met heel veel soorten bonen, smaken, om nog niet te beginnen over de schuimsoorten in melk en soja.

Targeting is geworteld in online marketing. Bedrijven besteden vaak veel geld aan marketingcampagnes met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. Maar niet iedereen is altijd geïnteresseerd in jouw product. Een Amsterdams meisje maak je bijvoorbeeld heel blij met een havermelk cappuccino, terwijl een Amsterdamse bouwvakker vaak blijer wordt van een zwart bakkie pleur. Targeting zorgt ervoor dat alleen de juiste groep ‘potentiële klanten’ in aanraking komen met jouw product. Hoe nauwkeuriger jouw filter, des te minder verstrooiing er zal plaatsvinden en zo besteedt je jouw budget nóg efficiënter.

Zoals het ‘zwarte goud’ verandert in behoefte en smaak, verandert de wereld van digitale marketing ook dagelijks. Het kopje koffie wordt steeds duurzamer en in de digitale wereld wordt de noodzaak voor meer privacybescherming steeds groter. Zo pleit Google al jaren voor het bannen van ‘third-party cookies’ in hun browser, en vanaf 2023 gaat dat ook echt gebeuren. Data-tracking via Google Chrome zal niet meer hetzelfde zijn, maar gelukkig wordt er door alle online ‘barista’s’ al hard gewerkt aan nieuwe opties.

Third-party cookies zijn de laatste jaren een essentieel onderdeel geworden voor het opbouwen van klantprofielen. Met deze cookies kunnen bedrijven het volledige surfgedrag van de gebruiker volgen en aan de hand hiervan kunnen er relevante advertenties getoond worden. Je kent het vast wel; je ziet op Instagram een advertentie voorbij komen van de nieuwe Starbucks koffie, vervolgens klik je erop om deze te bekijken op de website. Daar besluit je verder niks met deze informatie te doen. Vervolgens zie je die kop koffie overal op het internet voorbij komen.

Voor Starbucks zal het lastiger worden om de juiste gebruikers naar de website te leiden, omdat er simpelweg minder data beschikbaar zal zijn over deze groep. Ook zal het lastiger worden om retargeting campagnes in te stellen. Voor veel consumenten zal dit een opluchting zijn, die kop koffie waar je toch al geen interesse in had, zal niet meer eindeloos voorbij komen omdat je het al gezien had.

Waar een ‘bakkie’ met plantaardige melk en het meenemen van je eigen koffiebeker steeds meer de norm lijkt te worden, zijn beleidsmakers ook hevig in discussie geweest hoe het internet voor jongeren veilig gehouden kan worden. Waar de wat ‘oudere’ generatie veelal nog via televisie en radio te bereiken is, is de digitale wereld de place-to-be voor jongeren. Echter maken ouders en experts zich steeds meer zorgen over de veiligheid van deze groep en willen dit beter waarborgen. Google maakte in dit licht het afgelopen jaar een reeks nieuwe maatregelen bekend ter bescherming van jongeren onder de 18.

Zo wordt het voor adverteerders niet meer mogelijk om te targeten op basis van leeftijd, geslacht of interesses en stoppen Facebook en Instagram met het targeten van mensen onder de 18 jaar op basis van interesses of een activiteit. Ook TikTok heeft vanaf 2021 strengere regels voor kinderen t/m 17 jaar en zal de komende tijd daar nog strenger in worden.

Kortom: de lijst wordt langer en strenger qua restricties. Er zijn dus wat meer beperkingen, maar er ontstaan ook nieuwe kansen en mogelijkheden binnen de navigatiemenu’s. LinkedIn kondigde (eindelijk) een upgrade aan qua technische inzichten waar menig marktinghart sneller van zal gaan kloppen. Never a dull moment in de wereld van targeting (en marketing)! Al verandert de regelgeving nog zo snel, wij weten als marketeers toch onze weg te vinden en hét perfecte bakkie te zetten. Nog even de juiste hoeveelheid bonen toevoegen en een perfecte schuimlaag als finishing touch ☕

Iemand een bakkie?

Door: Damelza Visser