De ideale klantreis

DE IDEALE KLANTREIS
Blog
29 mei 2022
|
4 min leestijd

User experience design is zo veel meer dan het maken van een aantrekkelijke website. Het is het ontwerpen op een manier dat een websitebezoeker naadloos door het bestelproces weet te gaan, de website exact doet wat de bezoeker verwacht en er daarnaast ook voor zorgen dat de bezoeker een positieve ervaring overhoudt na zijn of haar bezoek zodat hij de volgende keer ook graag weer terugkomt ;)

Een klantreis is voor iedere sector en doelgroep anders; als designer is het mijn grootste uitdaging om de behoeften van de bezoekers en doelen van de website in een ideale balans te visualiseren. Om ervoor te zorgen dat ik samen met onze opdrachtgevers het ultieme resultaat behaal hanteren wij bij Reyez! de ‘5 rules to rule’.

RULE NUMBER 1: THINK 💭
Nice to meet you; laten we samen de basis van de klantreis leggen. We maken kennis met elkaar, bepalen de strategie en ontwikkelen een aantal design-concepten. In deze fase bepaal ik van welke functionaliteiten de website moet worden voorzien; wat heeft de bezoeker nodig om de website zo makkelijk mogelijk te doorlopen en zijn doel te bereiken?

RULE NUMBER 2: CREATE 🎨
Door middel van ruwe schetsen creëer ik een beeld van hoe de website eruit komt te zien en hoe een bezoeker interacteert met de website. Dit visualiseer ik in een interactie ontwerp, welke bestaat uit wireframes (nog niet ingekleurde lijntekeningen), waarin er volledig gefocust wordt op de user experience voor alle devices. Weet de bezoeker alles te vinden? Is het duidelijk hoe je navigeert op de website?

Stap voor stap wordt het ontwerp aangepast naar de behoeften van de bezoeker om uiteindelijk tot een definitief ontwerp voor de website te komen. Gedurende dit proces werk ik nauw samen met development en marketing zodat mijn ‘spetterende design’ ook daadwerkelijk uitvoerbaar is en doelstellingen realiseert.

RULE NUMBER 3: DO ⚒️
In deze fase gaan mijn development collega’s het design ontwikkelen in code. Mijn rol als designer is hierin het begeleiden van de ontwikkeling en ervoor zorgen dat het ontwerp, beleving en de klantreis bewaakt wordt. Tijdens de technische realisatie wordt de klantreis stap voor stap uitgewerkt. De front-end developers zorgen er hierbij voor dat de juiste interactie van de website mogelijk wordt gemaakt. De back-end developers schrijven op hun beurt de code voor koppelingen met verschillende databases en externe systemen.

Maar houdt mijn taak hier dan al op? Nee! Mijn doel is pas vervuld als een website zorgt voor inspiratie, conversies en loyaliteit van de bezoekers.

RULE NUMBER 4: CARE 🌱
Na de livegang van de website is het mijn taak om op basis van de gedrags-statistieken het ontwerp continu te blijven optimaliseren. Ik blijf analyseren, optimaliseren en rapporteren. Ik meet of de targets worden behaald en pas waar nodig het ontwerp en functies aan.

De user experience staat hierin centraal: hoe respondeert het ontwerp bij de doelgroep? Vervult de website de ideale klantreis?

En last but not least; Together we rule! De laatste spetters zijn op het doek gezet, de ideale klantreis heeft zich gevormd en samen ‘rulen’ we het internet 💪

Afbeelding van Colin de Moel
Colin de Moel
Designer

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Eline Deutekom
Neem contact op!