splash image

CLOCK IS TICKING… TIKTOK IS BOOMING!

Door: Daniël Kamp, TikTok Marketeer
Leestijd: circa 5 minuten

Als ondernemer weet je ongetwijfeld hoe belangrijk het is om op de hoogte te blijven van de laatste trends en mee te bewegen met veranderingen en ontwikkelingen in het digitale landschap. Op dit moment is TikTok één van de populairste social media platformen. Met meer dan één miljard gebruikers wereldwijd, is dit het nieuwe platform waar je als bedrijf je doelgroep aantrekt. En daar wil jij als ondernemer natuurlijk alles over weten!

Lees daarom snel verder, want wij nemen je mee in de TikTok-wereld vol razendsnelle trends, korte video’s en een ontzettend intelligent algoritme. En om je een beetje op weg te helpen geven we je een aantal praktische tips voor een vliegende start 🚀.

Let’s get down to business

Om te kunnen starten met TikTok, is het natuurlijk belangrijk om als bedrijf te beschikken over een zakelijk account. Het gebruikmaken van een zakelijk account heeft een hoop voordelen. Zo geeft een zakelijk account je niet alleen de mogelijkheid om inzicht te krijgen in je video prestaties en betrokkenheid, maar krijg je de beschikking over een zakelijke creatieve hub waarin je advies kunt krijgen en inspiratie kunt opdoen.

Daarnaast is een zakelijk TikTok-account noodzakelijk om toegang te kunnen krijgen tot business tools als de planner en automatische berichten. Handig, toch? Geef jezelf na het aanmaken van een account wat tijd om even het platform te ontdekken. Scroll door de ‘’voor jou’’ feed heen, engage met content die je leuk of interessant vindt, bekijk welke functies het platform biedt en check via de zoekbalk of je jouw concurrenten al kunt vinden. Mogelijk krijg je vanuit deze stap direct een aantal content ideeën. Je hoeft namelijk niet zelf het wiel uit te vinden, TikTok is ook vooral veel inspelen op trends.

Set up your goals

Maar met een zakelijk account en een ontdekkingstocht op het platform ben je er nog niet. Om écht te starten met het bereiken van je doelgroep via TikTok, moet je je strategie op orde hebben. Heb je een beeld van de doelen die je wil behalen en de doelgroep die je hoopt te bereiken? Door dit inzichtelijk te maken, zul je makkelijker de juiste content kunnen produceren. Dus voordat je start met het maken van beeldmateriaal: denk goed na over hoe je je als bedrijf wilt presenteren, wat je wilt overbrengen en wie je wilt bereiken.

Law of attraction

Ready, set, go. Je hebt je zaken op orde en weet al wat je wilt bereiken met jouw positie op TikTok. Nu is het tijd om aantrekkelijke content te maken. Om resultaat te boeken op het platform is het van belang om content te maken die interessant, creatief en relevant is voor je doelgroep. Niet schrikken, TikTok is het meest laagdrempelige en toegankelijke social platform!

@ariesarise Did i lie 🥲 #titanic #myheartwillgoon #TrendBarco #videoxfoto ♬ My Heart Will Go On (Titanic) - Maliheh Saeedi & Faraz Taali

Om het kanaal succesvol in te zetten gebruik je vooral short form content. Korte maar opvallende video’s die de aandacht van mensen weten te trekken. Het platform is erg speels en geeft daarmee veel ruimte om veel dingen uit te proberen. We moedigen je dan ook aan om vooral verschillende formats uit te proberen. Sketches, challenges, tutorials… Wat werkt het beste voor jouw merk? Time to find out!

Vergeet niet om gebruik te maken van relevante hashtags aan je captions. Zo worden je TikTok-video’s sneller ontdekt. Welke hashtags je gebruikt is vooral afhankelijk van de content, kijk dus nog eens goed naar de content die je gaat plaatsen en bedenk wat voor categorieën/thema's je het onder zou kunnen laten vallen. Daarnaast is het algoritme zo intelligent gebouwd, dat het jou automatisch zal helpen je content aan de juiste mensen te laten zien. En juist dat maakt het platform zo krachtig!

Observeer & leer

Zoals bij ieder marketingkanaal, is het belangrijk om je prestaties te blijven monitoren en meten. TikTok heeft zelf een geavanceerde analytics tool waarmee je je bereik, betrokkenheid en conversies kunt meten. Door te monitoren kun je kijken naar waar mogelijk nieuwe kansen liggen of naar wat verder geoptimaliseerd moet worden.

Merk je bijvoorbeeld dat frequenter per week posten ook leidt tot betere prestaties als geheel? Of zijn er bepaalde dagen en tijden dat je doelgroep actiever is dan op andere momenten? Weet vooral dat je je koppie niet moet laten hangen als je video’s nog niet bereikt hebben wat je voor ogen had.

Zeker 99% van de content op TikTok gaat niet viraal en bereikt slechts een aantal mensen. Allemaal afhankelijk van het algoritme, is het vooral veel experimenteren, content plaatsen en wachten tot er één video uitspringt.

Vergroot je bereik

Heb je je een beetje verdiept in TikTok en ben je al bezig met organische content? Als je een groter publiek wil bereiken op TikTok, kun je overwegen om advertenties te draaien op het platform. TikTok biedt verschillende advertentieformats zoals in-feed, top view, branded hashtags en nog meer die je in kunt zetten om specifiek jouw doelgroep te bereiken waardoor je zeker weet dat je advertenties bij de juiste mensen terechtkomt.

Long story short

  • Maak een zakelijk account aan
  • Doe inspiratie op
  • Plan je content op basis van trends
  • Maak short form content en vaste formats met hashtags
  • Gebruik data om content en planning te verbeteren
  • Test met adverteren op TikTok

Wil je meer weten over organische content op TikTok of wil je van start met het adverteren? Neem contact met ons op

Daniel Kamp,
TikTok Marketeer bij Reyez!

MEER BLOGS