splash image

Door het oog van de lens

Door: Maurice Alsema, Designer
Leestijd: circa 5 minuten


De kenners onder ons weten dat oktober ook wel de woonmaand wordt genoemd. Dat betekent een maand vol wooninspiratie, nieuwe collecties en trends. Vanaf deze maand zoekt de helft van de Nederlanders tactisch een zaterdag uit om paniekerig de (digitale) woonboulevards af te struinen op zoek naar een nieuwe frisse look voor in huis. Maar waar we dat tien jaar geleden nog uitsluitend deden in fysieke winkels, verschuift ook deze markt steeds meer naar de online kanalen. In plaats van de hele middag achter je vriendin aan te slenteren kun je online vliegensvlug tientallen verschillende zaken bekijken. Belangrijk dus om mee te bewegen met deze ontwikkelingen.

Evolve or dissolve
Als visual designer heb ik ervaring met het ontwerpen van lookbooks voor verschillende bedrijven. Het idee achter zo’n lookbook is simpel: je wilt je producten verkopen alsof de klant werkelijk bij je in de winkel staat. De kracht zit ‘m dus in het begrijpen hoe je je producten verkoopt, zonder het kunnen toevoegen van verbale communicatie en het fysiek tonen van een product, zoals in een winkel. De technieken die hiervoor gebruikt worden blijven veranderen. Augmented Reality geeft het online winkelen een extra dimensie en zorgt ervoor dat je je toekomstige meubels zelfs in je eigen woonkamer kunt plaatsen. Ook de mogelijkheden wat betreft fotografie worden steeds beter en de beschikbare tools zijn oneindig. Daarom is het belangrijk om altijd te blijven ontwikkelen op het gebied van eigen beeldtaal. En nog belangrijker: dat je ervoor zorgt dat je beeldtaal je merk versterkt en aanzet tot conversie.

Shine bright like a... lamp?
Om te starten met het ontwikkelen van je eigen beeldtaal, is het essentieel om te weten wat je met je producten en merk wilt uitstralen. Of je nu luxe lampen, stapelbedden of barkrukken verkoopt, je wilt dat de uitstraling van je fotografie overeenkomt met je merkwaarden. De setting, het kleurgebruik en je invalshoek. Wanneer je duidelijk hebt welke uitstraling je je beeld wilt geven, heb je de eerste stap gezet. Nu is het zaak om te zorgen dat je beeldtaal de beoogde uitstraling heeft en je websitebezoekers omver blaast.

You never get a second chance to make a good first impression
De setting waarin beelden geschoten worden is sfeerbepalend en niet geheel onbelangrijk als het aankomt op de eerste indruk die klanten van een product krijgen. Klanten willen zich immers kunnen inbeelden hoe een meubelstuk in combinatie met andere meubels staat. Door verschillende sfeerkamers op te bouwen waar producten in geplaatst kunnen worden, zorg je ervoor dat je productfoto’s niet allemaal gelijk zijn en bied je meerdere perspectieven.Het inrichten van de sfeer rondom je beeldtaal is een uitdaging. Het mag er best leefbaar uitzien en het is fijn als er andere producten in beeld zijn die klanten mogelijk ook in diezelfde kamer zouden hebben. Zet een deurtje van de servieskast open, draai je eetkamerstoel een slag of gooi een lekker zacht dekentje over de bank heen. Maar zoals een echte vader betaamt; ruim wel je troep op.

Tools & tricks
Naast het feit dat je je merkwaarden laat terugkomen in de sfeer van je beeldtaal, is het ook van belang om na te denken over details. Stofstructuren en fijne details wil je als klant zijnde ‘voelen’ door de foto heen. Losstaande productfoto’s (dus niet in een kamer, maar met een witte achtergrond), maak je tastbaarder door gebruik te maken van werkelijke schaduwen. Zo zorg je ervoor dat je producten minder gaan ‘zweven’ en nog realistischer in beeld worden gebracht.Merkbeleving staat centraalHet belang van de juiste beeldtaal bij het verkopen van producten wordt steeds belangrijker. En dan hebben we het niet alleen over statische beelden, maar ook over video, AI, AR en nog veel meer ontwikkelingen op beeldgebied. Eigen, unieke beeldtaal zorgt ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten en het versterkt je merkbeleving. Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je eigen beeldtaal? Wij hebben de kennis en helpen je graag met beeldtaal welke jouw merkbeleving versterkt!

Maurice Alsema
Designer bij Reyez!

MEER BLOGS