splash image

Een koekje van eigen deeg

Door: Nikki Elissen, Online marketing specialist
Leestijd: circa 6 minuten

Het zat er al een tijdje aan te komen: het einde van third-party cookies. Vorig jaar kozen Apple en Google al voor de privacy van consumenten door anti-tracking-opties in te stellen en cookies door derden in de ban te doen. Het verkrijgen en gebruiken van third-party data wordt daardoor steeds lastiger. Tijd dus om over te stappen op een strategie die meer gericht is op data uit direct klantcontact: first-party data. In deze blog geef ik je tips om over te stappen op zo’n strategie.

Meten is weten!

Om ervoor te zorgen dat de producten van jouw merk bij de juiste doelgroep terecht komen, is het voor marketeers van belang om campagnes zo gepersonaliseerd mogelijk te maken. Door te weten waar de doelgroep in geïnteresseerd is, met welk type campagne zij het best interacteren en hoe de doelgroep benaderd zal moeten worden, kunnen marketeers hun online campagnes nog beter africhten. Door zelf data over je doelgroep te verzamelen en aan te vullen met third-party data zal de targeting steeds nauwkeuriger zijn en zullen doelstellingen steeds vaker behaald worden.

Eh...cookies?

Third-party cookies worden door externe bedrijven geplaatst om consumenten op het internet te kunnen volgen en het online gedrag te analyseren. Dat is niet zonder reden, want zo kunnen klantprofielen worden opgesteld. Op basis van interesses, koopgedrag en het soort websites dat bezocht wordt, kan een beeld geschetst worden van een consument. Door middel van deze profielen kunnen adverteerders gerichter een doelgroep bereiken. Verkoop jij bijvoorbeeld damesschoenen voor de doelgroep 45-60 jaar, dan is het interessant om meer te weten over deze doelgroep. Waarin ze geïnteresseerd zijn, op welke knoppen ze klikken of op welke dag van de week zij het meest gebruik maken van internet.

Bewustere consument

Een grote zorg van een hoop consumenten is het doorverkopen en delen van deze data en profielen. Zo worden de gegevens van consumenten ongevraagd ook door bedrijven gebruikt waar zij helemaal geen toestemming voor gegeven hebben. Digitale privacy wordt dus steeds serieuzer genomen en consumenten worden steeds scherper op het volgen van het online gedrag. Reden voor steeds meer mensen om cookies te verwijderen en op andere manieren tracking te voorkomen.

De beperkingen wat betreft data-verzameling stapelen zich dus langzamerhand op. Steeds meer grote tech-bedrijven stoppen met het gebruiken van third-party data en schakelen over naar een strategie die (grotendeels) gebruik maakt van first-party data. Met het verdwijnen van de beschikbare data is het ook voor jouw bedrijf belangrijk om hier een weg in te vinden. Maar geen reden tot paniek: die omslag naar een first-party datastrategie hoeft niet per direct te gebeuren. Door te beginnen met het toevoegen van first-party data aan je third- en second-party data, kun je langzamerhand steeds meer gaan bouwen op de data uit het directe contact.

Van cookies plaatsen naar data verzamelen

Allereerst is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je alle gegevens die je kunt halen uit het klantcontact verzamelt. Wanneer webgebruikers akkoord gaan met de privacy- en cookieverklaring, wordt er toestemming geven voor het verzamelen van deze gegevens. Neemt een klant contact met je op omdat een artikel niet meer op voorraad is? Zorg er dan voor dat je dit bewaart. Wanneer het artikel wel weer op voorraad is, kun je met deze informatie gerichte berichten sturen.

"Gratis" data

Misschien wel het allerbelangrijkste: zorg ervoor dat je klanten jouw product of dienst zo graag willen, dat ze het ervoor over hebben om een beetje data in te ruilen. Vraag om persoonlijke gegevens in ruil voor een kortingscode of een winactie. Maak je deze aantrekkelijk genoeg? Dan zorg je niet alleen voor een verrijking van je first-party data, maar ontvang je ook nog eens meer orders!

Save it!

En dan een laatste tip: sla je gegevens goed en veilig op. Zorg ervoor dat alles wat je verzamelt goed georganiseerd is. Zo kun je zelf aan de slag met de gegevens die je hebt en leg je zelf verbanden. Heb je data geworven waaruit blijkt dat veel van je bezoekers je kennen via LinkedIn? Dan weet je dus waar je je doelgroep het beste kunt benaderen.

Zo bouw je als bedrijf stapje voor stapje een first-party datastrategie op. Fijn voor jou, want je bent niet meer afhankelijk van derden, maar vooral fijn voor je klanten en hun privacy!

Nikki Elissen
Online Marketing Specialist bij Reyez!

MEER BLOGS

Cherry on top
Cherry on top

De liefde voor eten was mij al bekend, al ver voordat Instagram foodies inspireerde om dit visueel met de wereld te delen. Deze liefde ontstond vanuit de Chileense keuken; mijn moeder die elke zondag uitgebreid ging koken, met op de achtergrond Carlos Gardel.

Let's go outside
Let's go outside

Het leuke aan het werken als Online Marketeer bij Reyez! is de veelzijdigheid aan projecten en type merken. Geen dag is hetzelfde en (bijna) iedere week start je een nieuwe marketingcampagne. Ook binnen

Rob Petri nieuwe algemeen directeur van Reyez!
Rob Petri nieuwe algemeen directeur van Reyez!

Reyez! heeft Rob Petri per 1 januari 2021 aangesteld als algemeen directeur. Hij krijgt de opdracht Reyez! verder te laten groeien, zowel organisch als middels overnames van andere digitale bureaus in de regio.