splash image

The Marketplace to be

Leestijd: 4 minuten

Alle grote webwinkels zijn klein begonnen. Het huidige eBay werd gelanceerd als ‘Auctionweb’, Amazon zag het daglicht al in 1995 en Wehkamp is begonnen met het aanbieden van een deel van hun assortiment op online veilingen. Zowel Amazon als Bol.com zijn begonnen met de verkoop van boeken en CD’s, en zijn inmiddels uitgegroeid tot mega aanbieders voor bijna alles wat je je maar kan bedenken. Wij noemen dat: Marketplaces.

Laat ik eerst even uitleggen wat marketplaces eigenlijk zijn. Een marketplace (of een marktplaats) is een extern platform waar je als ondernemer of particulier je producten kunt verkopen. Het brengt dus vraag en aanbod bij elkaar. Enkele voorbeelden zijn: Amazon, Bol.com, Marktplaats.nl en AliExpress. Maar ook fonq of Wehkamp. Niet elke marketplace is hetzelfde. Ze verschillen bijvoorbeeld op het type de producten dat aangeboden wordt, maar ook op regels die voor hun aanbieders gelden.

Marketplaces zijn een enorm succes. Naar schatting wordt nu ongeveer 50% van de online aankopen via een marketplace gedaan! En dat is natuurlijk niet voor niets, voor consumenten is het super makkelijk om het ideale product te zoeken. Maar ook voor ondernemers biedt dit kansen. Via een marketplace kun je mensen bereiken die je anders niet bereikt, je kunt potentiële klanten bereiken die mogelijk nog niet van jouw product gehoord hebben. Een aantal marketplaces bieden zelfs toegang tot internationale markten, denk aan Amazon, Ebay en AliExpress.

Stel: je webshop heeft nog weinig naamsbekendheid. Een marketplace is dan een perfecte marketingtool om meer bekendheid te creëren, ze hebben namelijk een gigantisch klantenbestand. En het grootste voordeel?Je hoeft meestal pas te betalen wanneer je een van jouw producten verkoopt. Zo loop je weinig financieel risico maar komen jouw producten wel in beeld bij een doelgroep met een hoge koopintentie. Hoe pak je het aanbieden van jouw product op zo’n marketplace nu precies aan? Voor jou een vraag, voor ons gesneden koek :-) We delen het graag met je!

  1. Alleen een productnaam en een prijs zijn niet genoeg. Optimaliseer de content van je producten,zorg dat zoveel mogelijk van de gevraagde informatie aangevuld is.
  2. Elke dag worden er weer nieuwe producten aangeboden. Zorg er dus voor dat jouw producten opvallen en je productpagina uniek is.
  3. Optimaliseer titels zodat klanten in één oogopslag een duidelijk en compleet beeld hebben van wat voor product het precies is.
  4. Wees uniek in de productafbeeldingen die je gebruikt. Investeren in productfotografie loont, zeker voor marketplaces!
  5. Zorg voor een duidelijke product- en prijsstrategie. Welke producten wil je aanbieden? En bied je deze voor een hogere of lagere prijs?

Wil je weten hoe de verkoop op een marketplace jouw business kan versterken? Neem dan contact met ons op! Wij nemen je graag mee in de wereld van de marketplaces en zorgen dat jouw online verkopen door het dak gaan 🏠.

Door: Matthijs van Duffelen