Buiten de kaders met creativiteit; viraal gaan zonder diepe zakken
NIEUWE REALITEIT, NIEUWE KANSEN
Volgens een onderzoek van TEAM LEWIS en GMI besteden mensen wereldwijd maar liefst 7 uur per dag (!) aan het kijken naar een beeldscherm. Bedrijven, ondernemers en marketeers vechten met de meest fancy en gepersonaliseerde advertenties en strategieën om een beetje van die schermtijd en aandacht te krijgen, wat een effectieve manier is om te groeien. Dit gaat vaak gepaard met grote marketingbudgetten. Maar in de nieuwe realiteit werkt dat heel anders. De sleutel tot aandacht zit ‘m daar vooral in het koppelen van creativiteit aan de nieuwste technologieën. En het mooie daarvan? Het hoeft helemaal geen bakken met geld te kosten! De vraag is: wie treedt het creatiefst naar buiten om de nieuwste technologieën te gebruiken om viraal te gaan?
Een goed voorbeeld van een merk dat hier perfect op inspeelt, is Starbucks. Deze koffieketen zorgt op social media voor de nodige hilariteit (en soms een beetje frustratie) vanwege hun schijnbaar chronische gebrek aan spelling. Door elke klant naar zijn naam te vragen en bewust de naam verkeerd te spellen en op de beker te schrijven, voelen mensen de behoefte om dit te delen op hun socials. Het resultaat? Gratis reclame!
Ook Mr. Proper wist online viraal te gaan door een creatieve actie in de fysieke wereld. Om hun reinigingsproduct onder de aandacht te brengen bij het publiek, schilderden ze één streep van een willekeurig zebrapad spierwit. Subtiel werd het merklogo hiernaast geplakt. Al heeft het werkelijke product hier helemaal niks mee te maken, wordt de aandacht getrokken naar het merk en het product ervan.
VIRAAL MET NIEUWE TECHNOLOGIE
Naast het viraal gaan met een ludieke actie in de fysieke wereld, zijn de mogelijkheden online eindeloos. Een goed voorbeeld hiervan is de inzet van Augmented Reality. Artiest The Weeknd maakte als eerste artiest gebruik van deze technologie op TikTok om een virtueel concert te geven. Hierbij werd een volledig digitale live-ervaring gecreëerd met scènes die bij elk nummer veranderden. Kijkers konden de scènes kiezen, waarbij live comments werden weergegeven. De hashtag #TheWeekndEXP kreeg maar liefst 2,5 miljard views en het concert bracht meer dan €350.000,- op voor een goed doel.
Pizza Hut koos voor een andere aanpak en voegde een QR-code toe aan elke pizzadoos, die leidde naar een Augmented Reality-versie van het legendarische PAC-MAN. Dit was niet alleen een leuk spelletje voor klanten, maar ook een handige manier om klanten te binden: door high-scores te behalen, verzamelden gebruikers punten die als korting op een volgende bestelling konden worden gebruikt. Een unieke integratie van AR die ervoor zorgt dat je de volgende keer precies weet waar je je pizza's bestelt ;).
De mogelijkheden en opties om jezelf te onderscheiden worden met de dag groter. Creativiteit in combinatie met technologie is de sleutel om zichtbaar te zijn en impact te maken, zelfs met beperkte middelen. Het team van Reyez! (zo schrijf je het dus goed) denkt graag met je mee om jouw digitale en fysieke wereld op elkaar af te stemmen. Waar wacht je nog op?