Als je denkt dat ik dit schrijf om een extra bewijsstuk aan mijn stagedossier toe te kunnen voegen, dan zal ik heel eerlijk zijn: je hebt gelijk. Maar dat is nog niet alles. De kracht van kennis delen namens een doorgewinterde developer of marketingtijger zit ‘m niet in de schrijfskills. Het gaat erom wat je de ander mee kunt geven in rijke ervaring. Als stagiair sta ik vooraan, paden nog ongebaand; geen schaamte, super nieuwsgierig en ik weet nog weinig van de praktijk. Maar… wat als ik de rollen nou eens om zou draaien: kun je anno nu nog zonder stagiaires?
Je ziet het vast al helemaal voor je: binnen de kortste keren wordt jouw plekje overgenomen en overheersen diplomaloze studenten ook jouw kantoor. Ik denk dat dat wel meevalt. Mijn advies? In plaats van ze te mijden, kun je ze beter omarmen! Ze zijn zo gek nog niet en er valt genoeg te leren (voor beide partijen!).
Doordat ze je bedrijf binnenkomen zonder ervaring en met een frisse blik, laten ze je nadenken over zaken waar je eigenlijk al lang niet meer bij stilstaat. Waar jij en je collega’s al jaren op de automatische piloot dezelfde werkwijze hanteren, kennen zij alleen nog maar de theorie die ze op school hebben meegekregen en stellen ze kritische vragen, die voor jouw bedrijf goede inzichten kan opleveren.
Stagiaires zijn er met een doel. Voor hen is dat doel onder andere het halen van studiepunten. Dat maakt ze gemotiveerd en zorgt ervoor dat ze bereid zijn om zich te bewijzen en zo veel mogelijk willen leren. En die gemotiveerde houding, geeft je als bedrijf de flexibiliteit om bepaalde ‘klusjes’ op ze af te schuiven of in te zetten bij ‘buitenschoolse’ activiteiten (bijvoorbeeld: verkleed als Jozef in het zwembad van de eigenaar te springen:).
Stagiaires zijn alert en altijd op de hoogte van de nieuwste trends, omdat ze in hun vrije tijd (en zelfs onder werktijd) urenlang op socials scrollen. Zo weten ze álles. Je hoeft niet aan te komen met iets van een paar weken geleden, want dan loop je echt al achter. Stagiaires in je team helpen je daardoor om actueel te zijn en moeiteloos mee te gaan met online trends. Dus sla die boomerang een keer over! En datzelfde filter dat je al 100 keer gebruikt hebt? Niet meer doen.
Ik kan je vertellen dat ik als stagiair echt wel veel meer gedaan en geleerd heb dan het doen van de dagelijkse boodschappen of het zetten van koffie (wat overigens met 1 druk op de knop al gedaan is). Je wordt tijdens het stagelopen in het diepe gegooid en geconfronteerd met het echte werk. Waar je op school leert alles grondig te onderzoeken, blijkt dat je het tijdens het stagelopen niet allemaal zo hoeft uit te kauwen. Daarnaast zijn er gewoon dingen die je gewoon moet doen. Niet over nadenken, niet te uitgebreid analyseren, maar gewoon doen. Op gevoel, of uit ervaring. Het is helemaal niet nodig om eerst tachtig kantjes vol te schrijven waarom ik afbeelding 1 heb gebruikt, en niet afbeelding 2. Op deze manier is het voor ons als studenten onwijs leerzaam. Je wordt meteen geconfronteerd met problemen die je op school nog niet was tegengekomen. Door die problemen te tackelen en om feedback te vragen bij je begeleider(s), leer je van je fouten en doe groei je langzaam binnen het bedrijf.
Stagiaires zijn vaak jong en zijn opgegroeid met de technologie en de trends die je zelf waarschijnlijk nog niet eens onder de knie hebt. Ze zijn geboren met een telefoon in de hand, een scrollende duim en een allergie voor alles waar ze langer op moeten wachten dan een seconde. Want geduld, dat hebben ze niet. Trends gaan zó snel, dat je er vaak al binnen een dag bij moet zijn. Want gebruik jij een dansje of muziekje van vorige maand? Dan loop je écht achter. Ik denk dat dat de jonge generatie dan ook zo ongeduldig maakt. Omdat ze gewend zijn dat alles snel, snel, snel moet, verwachten ze ook van jouw bedrijf dat je dat bent.
Toen ik aan het begin van mijn stage vroeg waarom TikTok nog niet voor onszelf ingezet werd, keek meer dan de helft van de werkvloer me aan of ze water zagen branden. Want wat was dat dans en zang platform en wat is daar nou leuk aan? Ik kreeg gelukkig het voordeel van de twijfel en ik ging aan de slag: Sinterklaas die kantoor terroriseerde, aftermovies van feestjes en grappige sketches werden neergezet. Je ziet nu dat het steeds meer begint te leven op de werkvloer. ‘Hé, wanneer komt er weer een TikTok online?’
Op die manier leerden we van elkaar: de masters en de stagiaires. Door samen te creëren, kom je beide tot ideeën waar je zelf niet opgekomen was. En dat is het allermooiste aan stagelopen. Ik heb zo ongelofelijk veel geleerd. Natuurlijk kunnen jullie als bedrijven niet zonder ons, maar wij ook echt niet zonder jullie. Ik heb ontelbaar keer tegen collega’s en mijn begeleider gezegd dat ik veel meer leer (sorry HvA) dan tijdens mijn opleiding… Mission accomplished!