De cruciale laag bovenop SEO.

DE CRUCIALE LAAG BOVENOP SEO.
Blog
5 aug. 2025
|
10 min leestijd

Staat je SEO-strategie nog in de oude stand? De opkomst van generatieve zoekmachines en AI-gestuurde overzichten verandert de spelregels definitief. Dit is GEO (Generative Engine Optimization), de nieuwe strategie die Reyez! inzet om jou als essentiële bron onmisbaar te maken.

De digitale wereld staat nooit stil. Waar we de afgelopen jaren vooral focusten op SEO, het optimaliseren voor kliks, zien we nu een verschuiving. De snelle opkomst van AI-gedreven zoekmachines en generatieve overzichten in Google luidt een nieuw tijdperk in: Generative Engine Optimization (GEO).

Laten we duidelijk zijn: GEO is geen vervanging van SEO, maar een extra strategische laag die je er bovenop legt. Het richt zich op het optimaliseren van de nieuwe realiteit van generatieve zoekmachines en AI-gestuurde overzichten. 

Wie nu niet meebeweegt, loopt een risico. Want je hebt het zelf vast wel gezien wanneer je iets zoekt in Google. Je krijgt eerst een AI-gedreven antwoord in plaats van de meest relevante links en advertenties. Dit zorgt ervoor dat je een korte introductie krijgt en het bevat veelal het antwoord op jouw zoekvraag. Hierdoor hoef je niet meer door te klikken naar een pagina. Dit noemen we dan een Zero-Click search.  

Waarom Zero-Click zoeken urgent is?
De grootste impact zit in de manier waarop gebruikers hun informatie vinden. Door bijvoorbeeld AI-overzichten in Google verdwijnen steeds meer traditionele klikmomenten; de zogenaamde zero-click-search neemt toe. Hoewel dit het vasthouden van organisch verkeer lastiger maakt, maakt het de focus op GEO juist cruciaal.

De prognoses zijn duidelijk:

  • In 2026 wordt een daling van 25% geschat in traditioneel zoekvolume.
  • In 2028 wordt een daling van maar liefst 50% geschat.

Maar er is een belangrijke kanttekening, en hier ligt de grote kans: de websitebezoekers die wél de stap naar je site maken, zijn van veel hogere kwaliteit. Zij zullen tot 6x sneller overgaan tot een conversie. De uitdaging verschuift dus van massaverkeer naar het zijn van de geciteerde autoriteit die leidt tot die waardevolle klik.

Content optimaliseren voor de Large Language Models (LLM)
De large language models (LLM’s) die generatieve zoekmachines aandrijven, veranderen ook de manier waarop mensen zoeken en hoe content moet worden aangeboden.

Ten eerste zien we dat de zoekopdrachten veel langer worden. Waar men gemiddeld 6 woorden per zoekopdracht gebruikte, worden dit er nu 25 per zoekopdracht. Zoekvragen worden dus veel specifieker. Deze gedetailleerde intentie moet je expliciet verwerken in je informatie en FAQ’s. Daarnaast is het zaak dit niet alleen in tekst te doen, maar ook in video, beeld en geluid.

Ten tweede het cruciale punt van brondifferentiatie. AI haalt zijn antwoorden uit verschillende bronnen, en hoe zwaar deze meetellen, verschilt per prompt. Een gerichte GEO-strategie is daarom onmisbaar om als bron vaker te worden genoemd. De boodschap is helder: wees op zoveel mogelijk relevante bronnen actief, van video en podcast tot gespecialiseerde tweaksites.

Van zoekwoord naar antwoord
Leuk al deze ontwikkelingen, maar hoe vertalen we de GEO-strategie naar concrete waarde voor Reyez! en haar klanten?

Omdat GEO een laag boven op SEO blijft, is de fundering van SEO cruciaal. De standaard E-E-A-T (laten zien dat je expert bent met de juiste info) blijft het bewijs van jouw autoriteit. De strategische uitbreiding die wij inzetten, is door de vraag te stellen: Waar willen we op antwoorden? Aangezien de zoekvragen langer en specifieker worden en mensen direct het antwoord van een autoriteit willen zien, willen we dat dat antwoord bij voorkeur dat van ons/onze klant is. Daarom breidt Reyez! een traditioneel zoekwoordenonderzoek uit met een antwoordonderzoek. Dit is de strategische sleutel waarmee we jou helpen om de autoriteit en de bron te worden in de toekomst.

Wil je de concurrentie een strategische stap voor zijn en jouw positie in het GEO-tijdperk veiligstellen? Neem contact met ons op!

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Lily Molina
Neem contact op!