Jouw doelgroep bereiken met Google Ads

Blog
31 mei 2025
|
10 min leestijd

Vandaag de dag is het voor marketeers een uitdaging en een gigantische kans om data slim in te zetten en zo diepgaand contact te leggen met zowel nieuwe als bestaande klanten. En raad eens? Door het gebruik van Google Ads kun je jouw doelgroep makkelijker bereiken. We vertellen je hier graag meer over in deze blog.

Potentiële klanten met Google Search doelgroep bereiken
Technologie is niet meer weg te denken uit ons leven en blijft het winkelgedrag van mensen keihard bepalen. Gebruikers verwachten tegenwoordig niets minder dan digitale ervaringen die behulpzaam, persoonlijk én naadloos zijn. Elke keer dat mensen hun apparaten pakken om antwoorden te vinden, geven ze hun intenties bloot en vormen ze de traditionele marketingfunnel opnieuw.

Jouw advertenties moeten mee-evolueren met deze verwachtingen. Als succesvolle adverteerder is het jouw taak om die kloof te dichten. Combineer wat je weet over je klanten om een dieper niveau van connectie te bereiken met degenen die je al te pakken hebt. Maximaliseer je investering door nieuwe doelgroepen te ontdekken waar je misschien nog nooit aan hebt gedacht. Wat je doel ook is, Google maakt het mogelijk om de juiste consument te bereiken.

Jouw doelgroep bereiken, kies het juiste marketingdoel
Het is goed om van tevoren kraakhelder te hebben wat je precies wilt bereiken met je marketing. Er zijn namelijk talloze mogelijkheden.

Marketingdoel: bekendheid creëren. Deze oplossingen pompen de bekendheid van je merk en product omhoog bij je potentiële klanten:

  • Gedetailleerde demografie: Hiermee bereik je mensen met specifieke kenmerken op basis van hun Google-activiteit. Denk aan burgerlijke staat, opleiding, ouderschapsstatus of huiseigenaarschap. Superkrachtig om je te richten op wie écht relevant is.
  • Affiniteitsdoelgroepen: Verzamel mensen die een sterke interesse hebben getoond in een specifiek onderwerp. Zo krijg je toegang tot de mensen voor wie jouw product of dienst het belangrijkst is. Voeg een affiniteitsdoelgroep toe aan een campagne met brede zoekwoordtargeting, en je vindt nieuwe klanten met gedrag en kenmerken die matchen met je doelgroepsegmenten. Win-win!

Marketingdoel: overweging stimuleren. Deze oplossingen helpen je potentiële klanten die al eerder contact hadden met je merk, over de streep te trekken:

  • In-market doelgroepen: Dit is een gamechanger om de aandacht te trekken van mensen die actief onderzoek doen naar de producten of diensten die jij aanbiedt en volgens Google al in de markt zijn om te kopen. Zelfs degenen die overwegen om ergens anders te kopen! Dit kan leiden tot een hogere ROI dan het bereiken van klanten die alleen algemeen geïnteresseerd zijn.
  • Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA): Eén bezoek aan je site is meestal niet genoeg om mensen tot actie te bewegen. Remarketing geeft je die tweede kans om besluiteloze klanten terug te halen met op maat gemaakte advertenties en aanbiedingen die aansluiten bij hun eerdere ervaring op jouw site. Tijd om die deal te closen!
  • Vergelijkbare doelgroepen voor zoekopdrachten: Deze functie duikt in de data van je bestaande remarketingdoelgroepen en vindt nieuwe klanten met dezelfde interesses. Een krachtige, maar simpele, manier om een veel groter publiek te bereiken en tegelijkertijd klikken en conversies te boosten bij nieuwe potentiële klanten. Direct voordeel? Je brengt een aangepaste boodschap onder de aandacht van de juiste gebruiker tegen het juiste bod.

Marketingdoel: aankopen en loyaliteit verhogen bij bestaande klanten. De volgende oplossingen helpen je om jouw bestaande klanten te bereiken:

  • Klantenmatch Google Ads: Met Klantenmatch kun je je eigen (CRM) gegevens uploaden en aangepaste segmenten over verschillende apparaten bereiken. Vind je loyale klanten, sluit je huidige klanten uit en breid uit om degenen te bereiken die op jouw klanten lijken.
  • Remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA): Remarketing is ook hier je vriend om degenen te bereiken die in het verleden al klant bij je waren. Denk aan mensen die op de bedankpagina van je website zijn geweest, zij verdienen extra aandacht!

Verbeter jouw strategie met targeting
Er zijn drie manieren waarop doelgroeplossingen je Search-strategie naar een hoger niveau tillen:

  • Variabel bieden: Voeg minimaal één doelgroep toe aan je Search-campagne en bied anders op basis van hun waarde. Verhoog en verlaag je doelgroep-biedingen om er zeker van te zijn dat je de juiste biedingen doet wanneer specifieke groepen mensen naar jouw bedrijf zoeken. Slimmer dan blind bieden!
  • Zoekwoorden uitbreiding: Hoe werkt zoekwoordtargeting? Breid je zoekwoordenlijst uit met meer zoekwoorden en -types. Maak advertentiegroepen aan die zich richten op generieke zoekwoorden en toon advertenties alleen aan een specifieke doelgroep. Bieden op generieke zoekwoorden kan duur zijn, omdat het niet altijd zeker is dat mensen die zoeken ook daadwerkelijk in de markt zijn voor jouw product of dienst.

Stel: mensen zoeken op "woon-werkverkeer opties". Ze zijn niet per se op zoek naar fietsen en dus geen relevante klanten voor jouw fietsenwinkel. Dan kun je besluiten deze generieke zoekwoorden en advertenties alleen te tonen aan mensen die zijn toegevoegd aan een in-market lijst voor "Auto's & voertuigen > Voertuigen (overige) > Fietsen & Accessoires". De relevantie van je advertentie schiet omhoog!

  • Advertentiemateriaal aanpassing: Bereik je doelgroep met persoonlijke berichten. Stel advertentiegroepen samen voor specifieke doelgroeplijsten en maak tekstadvertenties op maat voor die groepen mensen. Met Klantenmatch kun je bijvoorbeeld een advertentie maken die alleen wordt getoond aan mensen die zich hebben ingeschreven op je mailinglijst en hen een kortingsaanbieding geven als ze terugkomen naar je website. Dat is pas slimme marketing!

Meer weten? Neem contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Lily Molina
Neem contact op!