Op de werkvloer bij Reyez! worden vaak sportmetaforen gebruikt. Het klinkt misschien gek, digitale rebels vergelijken met een goeddraaiend voetbalelftal, maar als je er goed over nadenkt is het eigenlijk helemaal zo gek nog niet…
Onze sluitposten, de projectmanagers, hebben en houden gedurende de hele wedstrijd het overzicht en zijn een betrouwbaar aanspeelpunt vanuit waar de weg naar de goal (opnieuw) ingezet kan worden. In de eerste linie vind je de denkers, op de plek waar de concepten worden uitgedacht en waar de vervolgstappen worden bepaald.
Vervolgens ligt de bal bij ons uiterst creatieve middenveld, waar de concepten worden doorontwikkeld zodat er een werkbare bal richting de voorste linie gespeeld kan worden. In de voorste linie hebben we de afmakers. Zij zorgen dat het product, dat vanuit de achterste linies is opgezet, omgezet wordt tot een weergaloze goal.
(En nee, ik vergeet de coaches niet. Zij zetten de juiste mensen op de juiste plek en schatten iedereen op waarde in.)
Het enige opvallende verschil is dat wij niet met 11 zijn, maar met 28. En bij ons zit niemand op de bank. Iedereen speelt. Altijd.
Als je een beetje sportkennis hebt weet je: Als de linies niet samenwerken, als er geen magie is op én buiten het veld, dan wordt die wereldgoal nooit gemaakt.
Magie(2) Ik blijf nog even in de sport(- okee, voetbal-)modus. Want mijn eigen rol binnen het team is in de afgelopen 13 jaar nogal eens veranderd.
Sommige mensen weten precies in welke linie zij het beste tot hun recht komen. Ik ben het type speler dat zich aanpast aan de behoefte van de coach. Geen uitblinker in één specifiek vakgebied maar toch overal inzetbaar. Ik ben ooit bij Reyez! begonnen als Frontend Developer, al had het dat label toen nog niet echt. Ik was gefascineerd door de magie van digitale creatie.
Een frontender doet zoveel meer dan alleen ‘een kleurtje aanpassen’. Je bent verantwoordelijk voor de vertaling van een ontwerp naar een heleboel regels HTML, nóg meer regels (S)CSS en waar nodig ook nog wat Javascript. De website moet goed gevonden worden, moet technisch goed in elkaar zitten, is op elk device (scherm) leesbaar en werkbaar zijn en ook nog eens binnen enkele seconden op het scherm van de bezoeker zichtbaar zijn. Mensen hebben nu eenmaal weinig geduld, dus een trage website is een absolute no-go. Een website die, zonder al die regels code, lijkt op een simpel Word-document met alle teksten onder elkaar geplakt in Times New Roman (of nog erger, Comic Sans). Als een frontender klaar is met zijn of haar werk, is het digitale product niet van het platte ontwerp te onderscheiden.
Tipje! Beschik jij over Firefox? Dan kan je met een simpel trucje zien hoe een website eruit zou zien als er geen frontender aan te pas komt. Ga bij elke willekeurige website bovenin je browser naar View > Page Style en kies dan voor ‘No Style’… (tromgeroffel)… Wat een verschil he?!
Magie(3) Gedurende mijn tijd bij Reyez! zijn mijn werkzaamheden verschoven en kan je mij nu vinden onder het kopje ‘Contentcreatie’. Creatief zijn wordt meestal geassocieerd met verf en kwasten, lijm en knutselwerk. Niets is minder waar. Een creatief persoon is iemand met een goede dosis probleemoplossend vermogen. En dat is precies wat er in ons vakgebied van je wordt gevraagd.
Aangezien taal ‘zeg maar echt mijn ding is’, was de overgang naar de marketingafdeling een logische stap. Contentcreatie is niet alleen het maken van goede visuele content, zoals een mooie plaat voor een social post, maar ook zorgen dat de tekst die daarbij geplaatst wordt passend is voor de doelgroep, de identiteit van de klant gewaarborgd wordt en lezers uitnodigt om verder te lezen of actie te ondernemen.
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar de magie van de contentcreatie zit hem juist in de combinatie van beeld en tekst. Mensen worden getriggerd door een sterk beeld om vervolgens door de tekst te worden geraakt, geactiveerd of geïnspireerd.
Een dag bij Reyez! is nooit saai. Iedere klant heeft zijn eigen doelstellingen, zijn eigen doelgroep, zijn eigen doel. Aan de hand van die behoefte wordt een team samengesteld die precies weet hoe ze dat op een creatieve manier kunnen gaan invullen. Ongeacht of het gaat om een concept, een ontwerp, een marketingadvies, een complete strategie, technische ondersteuning of een complete website, -shop, of -app, wij hebben de juiste poppetjes in de juiste linies en zorgen dat we scoren. Altijd.