Terug NAAr de 90's - de samensmelting van mode en (digital) design

TERUG NAAR DE 90'S
Blog
31 jan. 2024
|
5 min leestijd

In de hedendaagse wereld van mode en design zien we een opvallende trend die teruggrijpt naar de 90's. De skater-achtige stijl met ruige texturen en heftige fotografie kun je bijna geen naam meer geven. Deze stijl is zo groot en populair dat het zich langzaam heeft verspreid naar alle sectoren van design. In dit blog kom je er achter hoe deze modebeweging parallel loopt met trends in design en of je als merk wel of niet met deze ontwerp trend mee moet liften.

De 90's comeback

De jaren 90 maken een opvallende comeback, vooral in stedelijke gebieden waar oversized kleding en opvallende schoenen de norm lijken te zijn. Van wijde broeken die over de grond slepen tot truien waarin je met gemak kunt zwemmen. Skate- en basketbalschoenen, met merken als Nike Jordans en Vans in het bijzonder, zijn weer populair. Dit sluit goed aan bij de groeiende interesse voor NBA in de jaren 90, vooral door de impact van Michael Jordan. Daarnaast hebben ook iconische patronen, zoals het kenmerkende checkerboard-patroon van Vans, een belangrijke rol gespeeld bij het populariseren van de 90's grunge in de huidige mode.

De 90's grunge stijl 

De herkenbare elementen van deze stijl kunnen worden opgedeeld in kleur, textuur, en vorm. 

Kleur: De 90's grungestijl is qua kleur vrij en heeft een rebelse aard, wat goed te zien is in het gebruik van kleuren. Experimenteer en combineer donkere tinten met felle kleuren voor een echte 90's grunge uitstraling.

Textuur: In de jaren 90 waren hoogwaardige camera's minder toegankelijk. Dit weerspiegelt zich in fotografie met veel ruis en slechte belichting/flitsen, wat typerend is voor de 90's. De stijl heeft ook wortels in graffiti, waardoor ruige muren en bakstenen een 'urban' gevoel toevoegen. Halftonen benadrukken visueel de ruige aard van 90's grunge.

Vorm: Vorm is essentieel in elke stijl en 90's grunge biedt veel vrijheid, zolang perfectie vermeden wordt. Denk aan gescheurd papier of een lantaarnpaal bedekt met kreukelige stickers. In logo's en typografie staat leesbaarheid niet altijd voorop; dikke borders en scherpe/ronde hoeken wekken expressief gevoel op, wat juist de bedoeling is.

Veel elementen uit de 90’s grunge zien we terug in de fotografie van grote kledingmerken als Nike, Jordan, Vans en Pull&Bear. Maar niet alleen kledingmerken kunnen gebruik maken van deze stijl. Tegenwoordig gebruiken grote merken diverse elementen uit 90’s grunge in hun huisstijl. Zelfs op social media, in de nieuwste films en games, komen deze visuele elementen terug. Vinden we ze straks ook in jouw merk terug?

Toepassing in digital design

Niet verrassend zien we de 90's grunge stijl ook terug in digital design, met de meest voorkomende toepassing in fotografie. Modemerken maken gebruik van flits, urban settings, beweging, en ruis om een authentiek 90's gevoel te creëren. Een uitstekend voorbeeld hiervan is de Nike website, waar de Nike V2K Run schoenen worden gepresenteerd. De combinatie van een witte, eenvoudige website met typisch jaren ‘90 foto’s, illustreert hoe deze stijl moeiteloos samengaat met andere designelementen. 

Daarnaast is het gebruik van passende lettertypen een goede manier om deze stijl voor jouw bedrijf toe te passen. Zo kun je bijvoorbeeld graffiti-lettertypen gebruiken, vergelijkbaar met hoe Tesla dat doet voor de Cybertruck. Vermijd echter overmatig gebruik, omdat dit een goedkoop gevoel kan geven. 

Maar kun jij met je bedrijf op deze ontwerp trend meeliften? Bij het beantwoorden van deze vraag zijn er een aantal belangrijke factoren. Allereerst je doelgroep, wie zijn je klanten en wie probeer je naar jouw bedrijf toe te trekken. Deze stijl is vooral populair onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Mensen tussen 25  en 40 jaar oud hebben vaak ook een connectie met deze stijl in verband met hun opgroei periode. Valt jouw doelgroep binnen deze leeftijdsgroep? In dat geval kan deze stijl een goede manier zijn om hen aan te spreken. 

De tweede factor zijn je merkwaarden. Wat voor identiteit heeft jouw bedrijf? Ben je een heel luxe en elite bedrijf zoals Rolls Royce, dan is er een grote kans dat jouw merkwaarden niet aansluiten bij deze stijl. Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar belangrijk om te overwegen. Sluit deze stijl aan bij jouw merkwaarden en doelgroep? In dat geval is het een sterke stijl de veel mensen aan kan trekken tot jouw bedrijf.

Imperfectie als Identiteit

Na een periode waarin minimalistische ontwerpen en perfectie van groot belang waren, maakt imperfectie op dit moment een sterke comeback. Het accepteren van onvolkomenheden geeft ruimte voor het vormgeven van een eigen, unieke identiteit. In plaats van vast te houden aan minimalisme, moedigen we aan creativiteit de vrije loop te laten. Bedrijven kunnen hun eigen identiteit versterken door imperfectie te omarmen, een trend die perfect aansluit bij de rebelse en creatieve aard van de 90's grunge stijl.

Of je nu geïnspireerd bent door de mode uit de jaren 90 of op zoek bent naar een manier om je digital design nieuw leven in te blazen, de 90's grunge stijl biedt talloze opties! Het gaat niet alleen om kleding, maar om het creëren van een gevoel van identiteit en expressie. Klaar om jouw merk een vleugje 90's grunge te geven? Ons creatieve team staat voor je klaar!

Afbeelding van Eline Deutekom
Eline Deutekom
Creatief directeur

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Eline Deutekom
Neem contact op!