The art of a kick-ass briefing

Oud typmachine
Blog
28 mrt. 2024
|
5 min leestijd

In de dynamische wereld van marketing draait alles om teamwork en out-of-the-box denken. Wanneer je een digitaal full-service bureau inschakelt, is een duidelijke briefing de sleutel tot succes. Het gezegde " U vraagt, wij draaien" benadrukt niet alleen de flexibiliteit, maar ook het belang van goede communicatie tussen jou en het bureau. Ben je benieuwd naar hoe je de beste briefing kan schrijven? Hieronder geven wij een aantal tips zodat jouw briefing resulteert in buitengewoon werk.

Visie voor succes
Het geheim van een succesvol project? Dat begint natuurlijk met een briefing die zo helder is als kraanwater. Neem de tijd om je doelen en verwachtingen in kaart te brengen. Definieer de kernboodschap, doelgroep, en gewenste resultaten. Een klant die weet wat hij wil communiceren is als een goudmijn voor het digitaal bureau.

Geef geen vage hints
Vage instructies kunnen leiden tot verwarring en teleurstelling. Zorg ervoor dat jouw briefing specifieke details bevat. Geef aan welke kanalen je wilt inzetten, met welke budgetten, welke boodschap je wilt overbrengen en welke acties je wilt aanwakkeren. Meetbare doelen per kanaal helpen het succes te bepalen en geven het bureau de focus die ze nodig hebben.

Ken je doelgroep als je broekzak
Wat belangrijk is voor een goede briefing is je doelgroep kennen. Het is net als het vinden van de juiste danspartner - je moet hun ritme kennen! Vertel het bureau alles over je publiek: wie zijn ze, wat doen ze, waar hangen ze uit? Als je echt wilt schitteren, meld dan ook de demografische gegevens, gedragspatronen en interesses bij. Wees niet verlegen, geef ze alle details. Hoe meer ze weten, hoe beter ze die hippe moves kunnen maken om jouw doelgroep te verleiden.

Think out of the briefing 
Hoewel een gedetailleerde briefing essentieel is, laat ook ruimte voor creativiteit in de mix. Vermijd het voorschrijven van specifieke oplossingen en laat de experts hun creativiteit benutten. Wees open voor de gekste dingen, want soms is dat precies wat je nodig hebt om op te vallen in de menigte.

Communicatie is key 
Open communicatie is de sleutel tot een succesvolle samenwerking. Zorg voor duidelijk kanalen voor vragen en feedback, en moedig het bureau aan om verduidelijking te vragen waar nodig. Een open dialoog bevordert begrip en lost eventuele zorgen of misverstanden snel op.

Early bird 
Waarom zou je je bureau vroeg betrekken bij het proces? Nou, stel je eens voor dat je een feestje plant en iedereen pas uitnodigt als het feest al begonnen is. Ze zouden waarschijnlijk arriveren als de taart al op is. Door je bureau vroeg in te schakelen, transformeer je ze van uitvoerders tot strategische partners in crime. Ze worden niet alleen de mensen die het werk uitvoeren, maar ook de breinen die meedenken over hoe je dat feest van een plan nog beter kunt maken.

Feedback = verbetering
Geef gedetailleerde feedback zodra je concepten ontvangt. Benadruk wat werkt en waar verbetering mogelijk is. Jouw input is namelijk cruciaal om dit naar het volgende niveau te tillen en de torenhoge verwachtingen waar te maken.

Door deze tips te omarmen, wordt 'Jij vraagt, wij draaien' niet zomaar een uitspraak maar een belofte van een goede samenwerking. Een sterke briefing legt de basis voor succesvolle projecten en opent de weg naar creatieve oplossingen die jouw doelen overtreffen. Let’s make it happen!

Afbeelding van Lily Molina
Lily Molina
Aanvoerder Marketing

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Lily Molina
Neem contact op!