Trends omarmen zonder je identiteit te verliezen

Trends omarmen zonder je identiteit te verliezen
Blog
27 jul. 2023
|
3 min leestijd

Het zomerseizoen, het meest kleurrijke seizoen van het jaar, is in volle gang. Veel mensen voelen de drang om hun kledingkast aan te vullen met de nieuwste collecties. En waarom ook niet? Het voelt als een noodzaak! Althans, dat is wat de meeste modemerken ons willen doen geloven ;).

DE IMPACT VAN TRENDS

Niet alleen binnen de mode-industrie zien we dagelijks veranderingen in trends en collecties, maar dit geldt voor iedere branche. Als consument voelen we bij ieder seizoen de behoefte om met de nieuwste trends mee te gaan, maar hoe gaan bedrijven hiermee om? Trends komen en gaan, waardoor het verleidelijk is om voortdurend je merk aan te passen. Je wilt immers relevant blijven. Maar let op: het volgen van trends en het voortdurend vernieuwen van je merkuitstraling kan een risico vormen voor de consistentie en herkenbaarheid van je merk.

Als je van plan bent om wijzigingen door te voeren in je merkuitstraling, bedenk dan goed welke gevolgen dit kan hebben voor je business en je doelgroep. Een redesign van je logo, website of ander visueel element kan frisheid en vernieuwing brengen, maar moet wel aansluiten bij je kernwaarden en aanspreken bij je doelgroep. Het doorvoeren van drastische veranderingen kan verwarring veroorzaken bij bestaande klanten en in het ergste geval potentiële klanten afschrikken. Visuele prikkels spelen namelijk voor 80% een rol in de menselijke waarneming. Maar hoe zorg je ervoor dat je visuele veranderingen wél aanslaan?

TOEPASSEN VAN DE NIEUWSTE TRENDS

Door subtiele elementen van je merkidentiteit aan te passen, blijf je relevant zonder concessies te doen aan de herkenbaarheid en consistentie van je merk.

Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). De afgelopen maanden zijn er steeds meer nieuwe toepassingen ontdekt die gemakkelijk in gebruik zijn en waarvan de resultaten steeds beter worden. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van AI om je website automatisch te personaliseren voor elke bezoeker. Of natuurlijk een chatbot waarmee bezoekers te allen tijde vragen kunnen stellen die geautomatiseerd worden beantwoord.

Een andere techniek om je design te vernieuwen en de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, is 3D. Micro-animaties zijn momenteel ontzettend populair. Je ziet ze steeds vaker gebruikt worden om feedback weer te geven wanneer je een actie uitvoert. Met deze 3D-animaties geef je je website meer dynamiek en levendigheid. Maar ook video's en illustraties kunnen je website opfrissen en updaten.

Andere manieren om je merk op te frissen op basis van trends en techniek zijn het implementeren van een donkere modus en het zorgen voor een responsief ontwerp, zodat zowel desktop- als mobiele gebruikers een optimale ervaring hebben.

BEAT THE COMPETITION

Met deze nieuwe visuele technieken kun je heel veel kanten op. Signaleer je een trend waarvan je weet dat je er echt iets mee móet? Bekijk dan goed op welke manier dit kan werken voor jouw merk. Laat je creativiteit de vrije loop en onderzoek hoe je dit kunt toepassen zonder de identiteit van je merk te verliezen. Met de juiste aanpak kun je vernieuwen, je merk ermee versterken en een voorsprong op de concurrentie nemen. Ook je merk versterken? Ons team staat voor je klaar!

Samen regeren?

Neem dan contact met ons op!
Afbeelding van Klaas-Jan Mud
Neem contact op!